Je papieren vereenvoudigen

Je papieren vereenvoudigen


Bij papieren is het belangrijk om een paar dingen in gedachten te houden:

Er zijn in totaal 3 categorieën papieren

  • Papieren waar je nog wat mee moet of wil doen - Doen
  • Papieren die je om de een af andere reden moet of wil bewaren - Bewaar
  • Papieren die weg kunnen - Weg

Vraag je daarom bij ieder papier af: Wat is dit?


Er is een verschil tussen administratie doen en archiveren

  • Je administratie doen gaat over de papieren waar je nog wat mee moet of wil doen.
  • Archiveren gaat over papieren die je om de een af andere reden moet of wil bewaren en die je makkelijk terug wil kunnen vinden.

Er zijn een aantal goede gewoontes die je kunnen helpen om je papieren op orde krijgen en te houden:

  • Maak gebruik van een nee/ja of nee/nee sticker om minder papier binnen te krijgen. Deze kun je hier aanvragen.
  • Zeg abonnementen op kranten en tijdschriften op, als je ze toch niet leest.
  • Werk eerst je achterstanden (1) (2) weg.
  • Haal elke dag de post en sorteer deze meteen in de 3 categorieën (doen, bewaar of weg).
  • Bewaar je binnenkomende papieren en papieren waar je nog wat mee moet doen maar op 1 plek in huis.
  • Zoek, als het mogelijk is voor jou, een vaste plek in huis met een (grote) tafel waar je altijd je administratie doet.
  • Doe je administratie iedere week.
  • Archiveer, als dat in jouw situatie nodig is, iedere maand.

En dan nu de tips :). Ze zijn verdeeld in subcategorieën zodat je makkelijk kunt vinden wat je zoekt.

Zijn deze stappen te groot? In mijn gratis boekje met 20 hele kleine stappen richting een eenvoudiger leven die toch nut hebben, gaan er 5 over je papieren. Die stappen zijn écht heel klein.

Achterstanden wegwerken

Deel 1: Losliggende papieren verzamelen en op jaartal sorteren
Deel 2: Papieren van het laatste jaar sorteren op papieren waar je wat mee moet doen, die je wil bewaren en die weg kunnen.

Je kunt om je achterstanden weg te werken ook dit stroomdiagram (a4 pdf) volgen.

Administratie doen

Binnenkomende post
De papieren waar je wat mee moet doen

Archiveren
Het archief is bedoelt om eenvoudig en snel de papieren terug te vinden die je nodig hebt. Hoe minder papier je bewaart hoe eenvoudiger je systeem kan zijn! Als je de keus hebt, kies dan voor het meest eenvoudige systeem dat voor jou adequaat is.

Tips voor goed archiveren
Welk archiefsysteem is handig?
Hoe bepaal je de categorie-namen/labels in je archiefsysteem?
Korte vragen die je helpen of je iets zou moeten bewaren
Wat bewaar je wel?
Wat mag weg?
Meest gemaakte fouten

Ja maar.....

Ja maar, wat moet ik dan met al mijn papieren die in mappen zitten en zo.
Ja maar, ik vind de woorden Doen en Bewaar niet fijn!