Houdt het klein

Houdt het klein

Welke éne kleine stap kan ik zetten in de richting van mijn doel?
Is het te moeilijk om het meteen uit te voeren, maak de stap dan nóg kleiner, of

Voer hem eerst een tijdje in gedachten uit.
Visualiseer, zo concreet en levendig mogelijk hoe je de eerste stap zet. Houdt dat een aantal dagen vol. Je zult merken dat wanneer je na het visualiseren de stap daadwerkelijk zet, dit veel makkelijker gaat dan je had verwacht.

Zorg dat de actie die je uit gaat voeren echt klein is.
Het kan niet te belachelijk zijn. Als mensen zichzelf leren flossen door zich iedere dag voor te nemen 1 tand te flossen, dan gaat het jou lukken om met hele kleine stapjes dichter bij een eenvoudig leven te komen. Zonder dat je jezelf overvraagt. Bijvoorbeeld: ga met hulp van een kookwekker 5 minuten op ruimen of selecteer 5 dingen uit de kamer en doe die meteen weg of leg ze op de juiste plek neer. Herhaal dit iedere dag opnieuw, tot je aan een volgende stap toe bent. Zorgt dat de actie die je kiest om uit te gaan voeren zo ontzettend klein is, dat je zelfs op een drukke dag er niet tegenop ziet.

Geef je zelf na afloop van die kleine actie ook een kleine beloning.
Drink een kop heerlijke thee, kijk een kwartiertje naar je favoriete programma, lees een bladzijde van een boek wat je graag wil lezen. Het gaat om iets wat klein is, wat je jezelf dan gunt en wat jij als een beloning ziet.

Je vraagt je misschien af: kan dit wel werken of zet dit wel zoden aan de dijk? Het blijkt dat kleine stapjes juist heel goed werken, omdat het je weerstand tegen gedragsverandering niet activeert. Het lukt daardoor makkelijker om je gedrag te veranderen. Probeer het eens uit. De stapjes zijn zo klein dat je ook niks te verliezen hebt.

Je kan ook ideeën opdoen in het gratis boekje: 20 hele kleine stapjes richting een eenvoudiger leven.

*Deze oefening is ontleent aan De kunst van Kaizen van Robert Maurer uit 2007.