Genereer hoop

Hoop is niet alleen iets wat je hebt, maar vooral iets wat je doet

Het is lastig om te beginnen als je eigenlijk geen hoop hebt op een goed resultaat. Zeker voor mensen die van nature wat pessimistischer zijn aangelegd is het extra belangrijk om wat extra hoop te generen. Hoop bestaat uit 3 delen: een bestemming (doel), een routekaart (stappenplan) en een vervoermiddel (degene die het gaat doen).

Wat is jouw doel? Hoe concreter en duidelijker je het voor je kan zien hoe beter.

Stel je eens voor dat je wél meer hoop zou hebben om je doel te bereiken. Welk verschil zou dat maken, voor jezelf en voor de mensen die belangrijk voor je zijn? Welke verschillen zouden er te vinden zijn tussen het leven zoals het nu is en het leven als je meer hoop zou hebben? Wat zou jij anders doen? Hoe zouden belangrijke anderen daarop reageren?

Probeer je routekaart naar je doel eens heel gedetailleerd voor te stellen. Inclusief alle kleine stapjes op je route en eventueel alternatieve routes als het tegenzit. Hoe concreter, specifieker en kleiner de tussenstappen zijn, hoe beter. Neem hier echt even de tijd voor.

Heb je voldoende vertrouwen en motivatie om de reis naar jouw doel aan te gaan? Jij bent uiteindelijk degene die het moet gaan doen. Het helpt als je het vertrouwen hebt dat je dat ook kan en dat ook tegen jezelf zegt. Juist op momenten dat het even tegenzit. "Yes you can!"

Begin vervolgens met een kleine specifieke concrete stap richting het door jou gekozen doel.

*Deze oefening is ontleent aan Positieve psychologie in de praktijk van Fredrike Bannink uit 2009.