Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

Mindfulness staat voor het bewust in het 'hier en nu' bezig zijn met aandacht, met openheid en zonder te oordelen. Wat gaat er 'in het hier en nu' door je lijf heen? Welke gedachten er komen en gaan? Wat zie, voel, ruik of proef je? In plaats van na te denken over het verleden of je mentaal vast voor te bereiden op de toekomst kijk je naar wat er in het 'hier en nu' gebeurt. Hierdoor loop je minder snel aan jezelf voorbij. Daar wordt je leven een stuk eenvoudiger van!

Bovendien kan een mindful houding je helpen om ongewenste en ongezonde gewoontes te doorbreken. Het doorbreekt namelijk de automatische cyclus:
actie -> reactie.

Door mindfulness te oefenen komt er een tussenstap, waarin je bewust kunt kiezen:
actie –>  observatie/bewustwording -> reactie

Kijk bijvoorbeeld eens de uitleg van Judsen Brewer in een TEDtalk hierover uit 2015.

De belangrijkste boodschap hieruit is: als je een gewoonte wilt veranderen, verander hem dan (in eerste instantie) niet, maar ga hem heel mindful uitvoeren. Wees daarbij nieuwsgierig naar welke gedachte(n) er door je hoofd gaan, wat je voelt, proeft en ervaart.

Mindfulness is niet bedoeld als ontspanningsoefening, ook al voelt het soms wel zo. Heb je het veel te druk voor mindfulness? Of heb je het gevoel dat het ‘het mindful zijn’ helemaal niet lukt? Dat zijn juist de meest belangrijke momenten om ze wél te doen. Het gaat er namelijk niet om dat de oefening “lukt”, het gaat erom dat je hem doet en op dit moment kijkt wat je ervaart. Dat kan en zal iedere keer anders zijn. Het gaat om nieuwsgierige onderzoekende aandacht. Alsof je een alien bent waar alles nieuw voor is. Of een wetenschappelijk onderzoeker die een nieuw fenomeen onderzoekt.

Een aantal eenvoudige manieren om mindful aanwezig te zijn in het dagelijks leven zijn bijvoorbeeld:

Wanneer mijn verstand zegt dat ik het te druk heb voor mindfulness dan is dat juist een signaal om meer van deze kleine oefeningen in mijn dag te brengen. Hoe harder mijn verstand roept dat het niet kan, niet werkt en toch niet gaat lukken, hoe harder ik het als persoon nodig heb om deze oefeningen te doen. Ik observeer deze gedachten, zie ze opkomen en weer gaan (en soms nog veel harder weer terugkomen). Ik bedank mijn verstand voor haar visie en doe alsnog mijn oefeningen. Ik verbaas me erover hoeveel verschillende gedachten mijn verstand kan produceren om me ervan te overtuigen dat dit wel het laatste is wat ik op dit moment zou moeten doen. Best knap hoor, de verhalen die mijn verstand allemaal kan verzinnen die helemaal niks met het 'hier en nu' van doen hebben. Het blijft lastig om deze opkomende gedachten zonder oordeel voorbij te laten gaan, maar daar kun je mee oefenen.  Het gaat om steeds opnieuw de intentie aanwezig te zijn in het 'hier en nu'. Niet of het 'lukt', want ook lukken, dat is weer een oordeel.