Maak de balans op – op papier

Weekopdracht - Week 30

Maak de balans op - op papier

De weekopdracht van deze week is “geleend” van Gijs Jansen en Tim Batink. Het is een hele krachtige oefening om duidelijk te krijgen wat jij eigenlijk zelf belangrijk vindt in je leven én in hoeverre je daar dan ook naar leeft.

ACT - Waardenlijst

Klik hier voor het pdf bestand waarop je deze oefening kunt invullen.

*Klik hier voor een gelijkwaardige oefening, maar dan in beelden*

De oefening is alleen voor jezelf en hoef je met niemand te delen. Ik zou ook aanraden om dat niet te doen. De kans is dan groot dat je “sociaal wenselijke” antwoorden gaat geven. Als je het helemaal voor jezelf houdt, kun je écht heel eerlijk zijn. Ook over de waardengebieden die je belangrijk denkt te moeten vinden (maar dat eigenlijk helemaal niet vindt). Over de waardengebieden die je niet zo belangrijk zou mogen vinden (maar dat eigenlijk wel vindt). Over gebieden die je de afgelopen 2 weken, hoe waardevol ook, in de praktijk blijkt te hebben “verwaarloosd” of er gewoonweg geen ruimte voor hebt kunnen vinden.

1.

Je vult eerst in de eerste kolom voor de 10 vooringevulde waardengebieden of levensgebieden in hoe belangrijk jij het gebied vindt. Je mag meerdere keren hetzelfde cijfer geven.

De cijfers lopen van:

  • 1 (= niet belangrijk)
    tot
  • 10 (= heel belangrijk)

2.

Daarna vul je in in hoeverre je hier de afgelopen 2 weken mee bezig bent geweest en écht dingen hebt gedaan. Alleen denken erover telt niet ;). Het gaat om de échte, concrete dingen die je hebt gedaan. Let op: dit kan best confronterend zijn.

De cijfers lopen van:

  • 1 (=niet mee bezig geweest)
    tot
  • 10 (= heel veel mee bezig geweest)

Je kunt zelf ook extra waardengebieden toevoegen als je die nog mist. Schrijf die er dan onder en geef ook die een cijfer voor hoe belangrijk je dit waardengebied vindt en in hoeverre je hier de afgelopen 2 weken mee bezig bent geweest.

3.

Tenslotte vergelijk je die beide cijfers per waardengebied. Vind je iets op zich wel waardevol en krijgt het een 8, maar heb je er wel een 10 (of nog meer) tijd aan besteedt dan zegt dat iets over de verdeling van jouw tijd en energie. Als je iets een 9 geeft op waarde, maar de afgelopen 2 weken helemaal niet mee bezig bent geweest zegt dat misschien ook iets. Zou je iets kunnen doen, als is het maar een klein stapje wat die voor jou belangrijke waarde “voedt”? Misschien vind je iets wel helemaal niet waardevol, maar ben je er wél heel veel mee bezig geweest. Zou dat een beetje minder kunnen?

Wat misschien een leuk weetje is. Gijs Jansen vult hem zelf iedere 10 weken trouw in. Al jarenlang.

Door het regelmatig in te vullen geef je jezelf de mogelijkheid om waardengebieden die te weinig aandacht krijgen wat meer te geven en die relatief te veel krijgen wat te verminderen. Je kunt dan in een vroeg stadium “bijsturen” en “koers” houden. Deze oefening daarom iedere 10 weken terug, om de balans weer even op te maken.

Klik hier voor het pdf bestand waarop je deze oefening kunt invullen.

Bewaren