Ja maar, ik vind het zo moeilijk om te beginnen.

Ja maar, ik vind het zo moeilijk om te beginnen.

Beginnen is voor sommige mensen heel eenvoudig en voor sommige mensen echt een hele grote klus. Iedereen heeft sterke en zwakke kanten. De kunst van het beginnen kan een kant van jou zijn die op dit moment (nog) niet zo sterk is. Je kan deze vaardigheid ontwikkelen, door het stapsgewijs en structureel te oefenen en/of door het makkelijker voor jezelf te maken om te beginnen, compensatie.

Als jij het extra lastig vindt om ergens aan te beginnen, dan merk je, dat

  • Jij het écht heel lastig vindt om op te starten, terwijl andere mensen zomaar lijken beginnen.
  • Je steeds blijft hangen in het denken, in plaats van dat je tot het punt komt waarbij je ook daadwerkelijk doet.
  • Als je bijna zover bent dat je gaat beginnen, bedenk je je: "Volgens mij kan ik toch beter eerst dát gaan doen. Welke zal ik nou eerst?"
  • Je vraagt je vaak af: "Is het nu wel het juiste moment?" Een ander moment is vast beter. Het moet wel gebeuren, maar nu (nog) niet.
  • Als je met iets leuks of iets anders bezig bent, dan denk je dadelijk ga ik wel beginnen, maar dadelijk komt (bijna) nooit.
  • Je vaak tegen jezelf zegt dat je "gewoon" moet beginnen, maar als je dat daadwerkelijk wilt gaan doen, dan lukt het niet.

Sommige mensen zeggen dan dat je strenger voor jezelf moet zijn, maar hoe vaak je jezelf ook op je kop geeft (of krijgt van anderen) het lukt toch niet om (op tijd) te beginnen.

Wat kan wél helpen?

Maak de taak kleiner. Hoe groter de klus, hoe lastiger om ermee te starten. De administratie doen is misschien te veel. De papieren bij elkaar pakken van alle facturen die betaald moeten worden lukt misschien wel. Daarna kun je al die betalingen doen, etc. De hele kamer opruimen is misschien te veel. Het plankje links boven gedurende 15 minuten met de 3 kratten opruimen lukt waarschijnlijk wel.

taak in kleine stukjes

Visualiseer de klus eerst. Door het eerst in gedachte te doen, wordt het makkelijker op het moment dat je het daadwerkelijk gaat doen.

visualiseer eerst

Doe het samen met iemand, of zorg iemand anders aanwezig is die weet dat jij deze taak gaat doen (lees ook de dubbelganger).

vraag hulp - doe het samen

Zorg dat je een zichtbare en/of hoorbare herinnering hebt aan je voornemen om een taak op een bepaald moment te doen. Zet het groot op het memobord of zet een reminder in je mobiele telefoon. Wees daarin duidelijk: Wat ga je doen? Hoe ga je dat doen? Waar ga je dat doen? Hoelang ga je dat doen?

reminder op een bepaalde tijd

Als je de taak kan koppelen aan een routine die je al hebt, gaat het makkelijker (lees meer over het ontwikkelen van een routine)

maak de taak vast aan een al bestaande gewoonte

Maak de klus aantrekkelijker. Bijvoorbeeld door met fijne materialen te werken, een muziekje op te zetten, een fijne (werk)plek te kiezen of kleren aan te doen waar jij je prettig in voelt en die je aanzetten tot actie.

maak de klus aantrekkelijker

Soms weet je al dat je op bepaalde momenten van de dag extra moeite hebt met dit soort taken. Plan de taak dan op een moment dat je hier net wat minder moeite mee hebt.

jouw beste moment van de dag

Sommige taken vragen om een beloning. Zonder beloning is het te lastig om eraan te beginnen. Natuurlijk is het fijn als je intrinsiek gemotiveerd bent, maar dat kun je niet afdwingen. Welke beloning heb jij nodig om de taak wel te doen?

stel jezelf een beloning in het vooruitzicht

Wat is de volgende stap?

Denk kort na over welke aansporing jij nodig hebt om het wél te gaan doen. Wat heb jij nodig om wel te beginnen? Heb je ondersteuning van iemand anders nodig? Ondersteuning die je zelf kan regelen? Is het nodig om de taak kleiner te maken? Moet je jezelf iets leuks in het vooruitzicht stellen? Welke strategieën gebruik jij en/of zou je kunnen gebruiken om het makkelijker te maken  om te beginnen?

Welke stappen kun jij nu zetten om die strategieën ook te gaan gebruiken?

Heel veel succes!