Gewoontes veranderen

Gewoontes veranderen

change

Wanneer je een nieuwe dagelijkse gewoonte wil invoeren of veranderen, dan duurt het ongeveer 30 dagen voor je dit “op de automatische piloot” kunt doen. Wanneer je een nieuwe wekelijkse gewoonte wil invoeren of veranderen, dan duurt het ongeveer een kwartaal voor je dit “op de automatische piloot kunt doen”.

Het werkt het beste als je bij nieuwe gewoontes:

  • Een klein en haalbaar voornemen formuleert
  • Er één tegelijk probeert te veranderen
    • Probeer niet én dagelijks te gaan sporten én te gaan opruimen én gezonder te eten. Kies degene die je het allerbelangrijkst vindt en verander die als eerste. Als je de eerste op de automatische piloot doet, kun je een volgende gewoonte oppakken.
  • De nieuwe gewoonte specifiek en positief formuleert
    • Dus wel: Ik neem elke dag fruit als toetje, maar niet: ik ga minder ongezond en zoet eten.
    • Dus wel: Ik maak iedere dag een wandeling van 15 minuten, maar niet: ik ga gezonder leven.
  • Deze een vaste plek in je dag of week geeft
    • Het maakt niet zozeer uit of je het iedere dag op dezelfde tijd doet (als dat kan is het wel makkelijk, want dan kun je gewoon een wekker zetten), maar het helpt al als je kunt aansluiten bij iets wat je al doet. Bijvoorbeeld, als je meer water wil drinken:
      • Iedere dag drink ik na het opstaan eerst een glas water.
      • Iedere avond na het avondeten maak ik eerst een wandeling van 15 minuten.
    • Als je wekelijkse gewoonte wil veranderen kies dan een vaste dag in de week waarop je deze gewoonte wil gaan doen.

Om je hierbij te helpen heb ik een invulschema voor je gemaakt. Hier kun je je nieuwe gewoonte opschrijven en kun je afvinken hoeveel dagen (digitaalprintbaar) of weken (digitaalprintbaar) het al lukt om deze vol te houden. Als je hem print, hang hem dan op een goed zichtbare plek, bijvoorbeeld op de koelkast. Als je het leuk vindt, kun je in de invulschema’s ook een motto kwijt. Mijn huidige motto is “Vooruitgang is beter dan perfectie”. Dit helpt me om mild te zijn voor mezelf en de lat niet zo hoog te leggen dat het me belemmerd om vooruit te komen.

Je hoeft het niet helemaal alleen te doen. Wanneer je over je verander wens praat met andere mensen, blijkt dat het makkelijker wordt om de daad bij het woord te voegen. Er is niks mis met het vragen van steun wanneer je je gewoontes probeert te veranderen.

Voor alle veranderingen geldt dat er dagen of weken zullen zijn dat het niet lukt. Dat is niet erg. Iedere keer dat je opnieuw probeert om je gedrag te veranderen wordt de kans groter dat het ook daadwerkelijk lukt. Terugvallen horen erbij, maar dat betekent niet dat alles verloren is. Iedere dag opnieuw kun je je nieuwe gewoonte weer oppakken.

Heel veel succes!