10x bewust in en uit ademen

10x bewust in en uit ademen

Deze oefening is heel simpel, je hebt er geen speciale plek of attributen voor nodig. Hij kan staand, liggend of zittend uitgevoerd worden.

  1. Haal 10 keer langzaam en diep adem. Probeer de uitademing zo langzaam mogelijk te laten verlopen, tot je longen helemaal leeg zijn en laat ze dan vanzelf weer volstromen.

  2. Hou je aandacht bij je ademhaling. Voel hoe de lucht bij je neus of mond naar binnen komt, je borstkas of buik stijgt en hoe deze weer daalt en de lucht bij je neus of mond naar buiten stroomt.

  3. Je kunt eventueel tellen. Inademen, 1: Uitademen: 1, Inademen: 2, Uitademen: 2 etc.

  4. Als er gedachten voorbij komen, merk die dan op en laat ze weer gaan. Als bladeren op een rivier of auto’s die langs je huis rijden.

  5. Als je 10 keer hebt in- en uitgeademd kijk dan om je heen, merk op wat je ziet, hoort, ruikt en voelt.

Deze oefening duurt niet lang en is makkelijk te integreren in het dagelijks leven.

Ik gebruik deze oefening zelf graag wanneer:

  • ik het gevoel heb dat “alles in het honderd dreigt te lopen”
  • ik me opgejaagd voel
  • ik me erg moe voel
  • ik bijna ga beginnen aan een belangrijke afspraak of examen