Welke opruimmethodes zijn er?

Welke opruimmethodes zijn er?

Het is belangrijk een methode te kiezen die bij jou en op dit moment in je leven past. Lees onderstaande mogelijkheden door en kijk welke je het meest aanspreekt. Probeer die methode dan eerst uit om te zien of het voor je werkt

1. Minimaal beginnen. Je kiest een minimaal aantal spullen uit die je per dag wil weggooien, doneren of op zijn plek leggen. Dat mag ook 1 zijn. Door zo klein te beginnen lukt het altijd om je aan je voorgenomen doel te houden en dat motiveert. Op een later moment kun je dat uitbouwen en een van de andere methoden gaan gebruiken.

2. Opruimen per locatie, al dan niet met behulp van een timer. Voorbeelden hiervan zijn iedere dag 15 minuten of iedere week 1 uur opruimen op 1 plek, zoals een plank, kastje of tafelblad, net zolang tot die plek opgeruimd is en dan verder te gaan naar een volgende plek. O.a. Els Jacobs gebruikt deze methode in haar boeken. Andere mogelijkheid is bijvoorbeeld een lijst maken van plekken die je op wil ruimen, zowel grotere (bijv. de zolder) als kleinere (bijv. handtas) projecten, en iedere dag 1 locatie van je lijst afstrepen.

2. Opruimen per categorie. Je verzamelt eerst alle spullen binnen je gekozen categorie en kiest dan wat je wil houden. De rest doe je weg. Ben je klaar met de door jouw gekozen categorie, dan ga je door naar de volgende categorie. Je kunt deze categorieën ook klein kiezen. Je hoeft niet in 1x alle kleding te doen. Je kan ook alleen de mouwloze hemdjes doen. O.a. Marie Kondo gebruikt deze methode in haar boek en zij heeft zelfs een voorgeschreven volgorde waarin je het opruimen per categorie het beste kunt aanpakken.

3. Opruimen met hulp van een uitdaging of wedstrijd. Je prikkelt jezelf hiermee om een bepaalde hoeveelheid spullen binnen een bepaalde tijd uit je huis te krijgen. Er circuleren uitdagingen van 365 spullen minder in 2015, 2015 spullen minder in 2015 tot op dag 1 van de maand 1 ding de deur uit, dag 2 2 dingen tot en met de 31ste, 31 dingen de deur uit (The Minimalism Game ). Een goed alternatief die qua uitvoering net wat makkelijker is, is op dag 1 met 31 spullen te beginnen, dag 2 30 spullen en het zo iedere dag een stukje makkelijker tot je uiteindelijk nog maar 1 ding de deur uit hoeft te doen. Dan heb je ook minder de neiging om spullen die je al weg wil doen te bewaren voor de "moeilijke"  dagen. Een timer zetten en ieder gezinslid een vuilniszak geven kan ook. Iedereen moet zoveel mogelijk eigen spullen die weg kunnen in de zak stoppen. Degene met de meeste spullen heeft wint en mag kiezen welk toetje er gegeten of welk tv programma gekeken wordt (of een andere kleine beloning).

4. Een (creatief) doel stellen. In plaats van op te ruimen, ga je outfits samen stellen vanuit je eigen kledingkast voor mensen die minder te besteden hebben en geeft die dan aan organisaties als dress for succes. In plaats van de rommelkamer opruimen, ga je een yogaruimte maken in die ruimte.

5. Al je spullen inpakken.In plaats van al je spullen op te ruimen, pak je ze allemaal in, alsof je gaat verhuizen. Gedurende 1 tot 3 maanden haal je alleen de spullen eruit die je nodig hebt. Alles wat na 1 tot 3 maanden nog in de dozen zit kan weg.

Welke methode je ook kiest, er is er 1 die je het beste kan voorkomen. Naar de winkel gaan en opbergmiddelen kopen. Doe dit pas als je je spullen hebt uitgezocht en weet wat je wil bewaren. Dan kun je veel beter bepalen wat je nodig hebt en of je wel iets nodig hebt.

Heel veel succes!