Gewoontes doorbreken

Gewoontes doorbreken

Soms is het nodig om ongewenste gewoontes af te leren. Zowel van jezelf als van huisgenoten. Gewoontes afleren is echter niet altijd even eenvoudig. Je kunt een gewoonte doorbreken op 3 manieren:

  1. Vervang de ongewenste gewoonte door een gewenste gewoonte
    • Dit kun je doen door exact te formuleren wat je wél wilt in een 'als…. dan…' constructie.
    • 'Ik wil ’s ochtends als ik wakker wordt niet meer meteen mijn mail bekijken' kun je bijvoorbeeld vervangen door: 'Als ik wakker word, dan zet ik eerst een bak thee en lees ik een bladzijde uit een boek'.
  1. Voorkom dat de ongewenste gewoonte in stand kan blijven door een groot gebaar
    • Als iedereen steeds de jassen op de stoelen gooit, haal dan de stoelen weg.
    • Als gezinsleden de fruitschaal gebruiken voor allerlei onbestemde spulletjes, haal dan de fruitschaal weg.
  1. Maak de gewenste gewoonte makkelijker en ben tevreden met kleine stapjes in de juiste richting
    • Als iedereen de jassen op de stoelen gooit, zet dan de kapstok een tijdje naast deze stoelen. Plaats hem steeds een steeds een beetje dichter bij de plek waar je hem wilt hebben.
    • Zet naast de fruitschaal een speciaal bakje die juist bedoeld is voor de onbestemde spulletjes. Haal consequent 2x per dag al het 'niet-fruit' uit de fruitschaal en leg deze in dit bakje.