Een motivatie logboek

Een motivatie logboek

De weg naar eenvoud kan soms erg lang lijken. Het kan helpen om af en toe terug te kijken op al die stappen die je al wel hebt gezet. Dit kan in een motivatie logboek.

welke stappen heb jij al wel gezet4
Een motivatie logboek kan een mooi schriftje of een multomap zijn die je speciaal voor dit doel gebruikt. Het kan ook een word/excel document zijn waarin je je voortgang bijhoudt, of een (digitaal) fotomapje waar je de voor- en na foto’s bewaart. Soms kan het ook prima in je agenda of op je kalender. Mogelijkheden zijn er genoeg. Kies er 1 waarvan jij denkt dat deze je motivatie op peil kan brengen, als deze wat naar beneden is gezakt .

De 3 belangrijkste aandachtspunten bij het kiezen van een motivatie logboek zijn:

1.
Zorg dat het weinig werk is. Het is niet de bedoeling dat je na iedere stap nog een kwartier bezig bent om je voortgang vast te leggen. Zorg dat dat in maximaal 1 tot 2 minuten kan.

2.
Kies 1 manier uit, waarvan jij verwacht dat het je weinig moeite kost om bij te houden en je kan helpen om je motivatie op peil te houden als je er nog eens in terugkijkt.

3.
Als degene die je hebt gekozen niet bevalt, kun je altijd over gaan op een andere. Probeer ze niet allemaal te doen (en zeker niet tegelijk!).


Wat zet je in het motivatie logboek?

Van een aantal mogelijkheden heb ik printbare pdf's gemaakt als voorbeeld. Die mag je gebruiken. Als je op het plaatje klikt dan krijg je het pdf bestand op ware grootte. Ze zijn allemaal op A4 formaat.

1. De opruimklussen die je al hebt gedaan

Maak een lijst met op te ruimen categorieën of locaties. Zet een goedkrul achter iedere categorie of locatie die je hebt gehad, zet er een streep doorheen, of kleur een rondje in voor het deel van de klus dat je afgerond hebt.

motivatielogboek lijst 10 klussen per maand

Maak een logboekje van voltooide klussen in word of in een schriftje en schrijf daarin de datum en welke opruimklus je hebt voltooid.

motivatielogboek lijst voltooide klussen -25

Maak een (digitaal) fotoboekje met foto’s van de klussen die je hebt gedaan. Voor iedere klus maak je een foto, en na iedere klus maak je ook een foto. Zet deze foto's bij elkaar in de map: Motivatie logboek. De datums worden door je camera of telefoon er al bijgezet.

2. De resultaten die je hebt geboekt

Een lijst hervonden schatten: soms kom je tijdens het opruimen waardevolle spullen, foto's, papieren (of zelfs geld en cadeaubonnen tegen) waarvan je niet (meer) wist dat je ze had, of zelfs dacht dat je ze definitief kwijt was. Hou een (digitaal) fotoalbum bij en maakt een foto van iedere “gevonden schat” en bewaar deze foto's bij elkaar in een mapje, of maak een logboekje waarin je deze noteert.

motivatielogboek lijst gevonden schatten -25

Een lijst gevonden besparingen en verkochte spullen: tijdens het opruimen kom je soms tijdschriften en papieren tegen van abonnementen en lidmaatschappen waar je helemaal niks mee doet. Door deze op te zeggen zorg je voor minder papierboel in je huis, minder “oh ja moet ik ook nog lezen” stapels en je bespaart geld. Een lijst hiervan bijhouden kan heel motiverend zijn. Op deze lijst kun je ook de spullen zetten die je hebt verkocht en geld op hebben gebracht.

motivatielogboek lijst gevonden besparingen -25

Een lijst van wilde-ik-wel-maar-heb-ik-niet-gekocht items. Vereenvoudigen gaat veel beter als je minder nieuwe spullen je huis in brengt. Wil je iets heel graag kopen, maar heb je het toch niet gedaan? Schrijf hem dan op. Kijk later nog eens terug hoeveel weerstand jij hebt kunnen bieden aan al die verleidingen die op je pad komen. Je kan ook optellen hoeveel je dat al heeft bespaard. Je zal dan zien dat ook al kosten dingen bijna niks (zoals bij de Action) dat het op den duur toch aardig oploopt. En dat geld heb jij toch maar mooi in je zak gehouden.

motivatielogboek lijst verleidingen weerstaan -25

Het aantal spullen wat je huis is uitgegaan tellen en vastleggen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld in een logboek waarin je:

  • ieder voorwerp telt
  • het aantal kg weegt
  • het aantal gevulde vuilniszakken telt
    (15 vuilniszakken in een kubieke meter)
  • het aantal gevulde verhuisdozen telt
    (10 verhuisdozen in een kubieke meter)
  • het aantal keer dat je spullen bent gaan doneren telt
    (bijvoorbeeld als kofferbak of fietstas inhoud)
  • het aantal cadeautjes wat je aan bekenden hebt weggegeven noteert

Het gaat hierbij weer om óf, niet om én. Kies 1 manier uit die je het meeste aanspreekt.

motivatielogboek lijst uit huis gehaalde spullen -25

Je kan ook een lijst maken daarop het aantal vakjes wat je dit jaar weg zou willen doen en de vakjes in kleuren die gelukt zijn. Bijvoorbeeld:

2016 spullen minder in 2016

motivatielogboek lijst 2016 spullen minder in 2016

366 spullen minder in 2016

motivatielogboek lijst 366 spullen minder in 2016100 spullen minder in 2016

motivatielogboek lijst 100 spullen minder in 20163. Je inspanningen in je agenda noteren

Deze kan heel eenvoudig. Schrijf in je agenda of op de kalender hoeveel minuten je die dag aan een klus besteed hebt of een vinkje dat je een stap richting eenvoud hebt gezet. Je kunt erbij zetten welke stap je gezet hebt, maar soms is een vinkje al genoeg. Blader eens terug hoe vaak je al stappen hebt gezet! Goed bezig!

4. Een lijst van gekregen complimenten

Terwijl je bezig bent met vereenvoudigen zul je van anderen en van jezelf complimenten krijgen over het resultaat of je inspanning.  Ook positieve gedachtes en gevoelens van jezelf, omdat je merkt dat je leven eenvoudiger wordt, horen hierbij. Schrijf deze complimenten op in een klein dagboekje of schriftje. Noteer daarbij:

  • wanneer
  • wie
  • wat (was het compliment)

motivatielogboek complimenten

5. Een logboek bijhouden met: datum-wat-resultaat-beloning

Pas bij deze goed op dat je niet te ver uitweidt. Het logboek mag niet veel tijd kosten. Het gaat om zo kort mogelijk je vorderingen bijhouden zodat je, op het moment dat de motivatie zakt, je eens terug kunt kijken hoeveel stappen je al gezet hebt en hoever je al bent gekomen. Sommige mensen hebben het nodig om én te zien wat ze hebben gedaan, én wat het resultaat ervan was én welke beloning ze hebben geïnd. Dit kan ook ultra kort (in 3 zinnen). (Met dank aan Els Jacobs, Grip op de Chaos)

motivatielogboek wat resultaat beloning 10 keer