Wat is administratie doen eigenlijk?

Wat is administratie doen eigenlijk?

Je administratie doen is eigenlijk heel simpel. Het is het

  • verzamelen van de papieren waar je nog wat mee moet doen én
  • dat wat je er mee moet doen ook daadwerkelijk gaan doen.

Het verzamelen doe je als het goed is al (zie binnenkomende post). Pak de papieren uit doen en voer de actie uit die je in de rechterbovenhoek hebt staan. Als je de actie hebt gedaan bekijk je het papier nog eens goed.

  • Moet je nog iets doen? Bijvoorbeeld controleren of de betaling goed is gegaan? Schrijf dat dan onder de oorspronkelijke actie deze opvolgende actie en stop het papier terug in Doen.
  • Moet of wil je het papier bewaren? Stop hem dan in bewaar.
  • Kan het nu weg? Stop het bij het oud papier of versnipper het als het privacygevoelige informatie bevat.

Je administratie doen is iets wat je het beste iedere week kan doen. Dat kan op een vast moment, of het eerste moment dat lukt.  Daarna heb je een week vrij van je administratie (op je binnenkomende post na dan). Als je het je het iedere week een keertje doet, heb je meestal maar een half uur tot een uur nodig.

Heb je nog heel veel om te doen? Bundel dan gelijkwaardige acties samen. Leg alle papieren waarover je moet bellen bij elkaar, alles wat je moet betalen bij elkaar etc. Je kunt voor ieder stapeltje een eigen L mapje gebruiken. Het gaat vaak een stuk sneller om alle betalingen in 1x te doen. Door ze samen te bundelen maak jij het jezelf een stuk eenvoudiger. Sommige mensen gebruiken ook graag een urgent mapje, maar als je je administratie regelmatig bij houdt is dat eigenlijk niet nodig.