Wat bewaar je wel?

Wat bewaar je wel?

  • Als je echt twijfelt of je iets in jouw geval moet bewaren vraag dan advies aan je boekhouder of jurist.
  • Particulieren die belastingaangifte doen moeten de onderliggende papieren die een bewijsfunctie hebben, dus kosten of inkomsten weergeven die je opgegeven hebt tot 5 jaar na het doen van de aangifte bewaren. Als je een jaar uitstel hebt gevraagd en gekregen is het dus 6 jaar.
  • Ondernemers moeten de onderliggende papieren van hun inkomsten en aftrekposten 7 jaar bewaren na het doen van de aangifte.
  • Voor bedrijven en in sommige gevallen ook voor particulieren maken afspraken deel uit van de belastingaangifte. Bijvoorbeeld voor het urencriterium (ondernemers) en de kilometervergoeding (in geval van ziekte particulieren en in het algemeen ondernemers). Hierdoor moet ook de agenda gedurende 5 jaar (particulieren) of 7 jaar (ondernemers) bewaart blijven.
  • Bewijsstukken moeten bewaart worden in de vorm waarin je ze hebt gekregen. Digitaal moet dus digitaal beschikbaar zijn voor de belastingdienst en voor stukken die alleen op papier ontvangen zijn volstaat een scan officieel niet.
  • Papieren die betrekking hebben op ontroerend goed moeten minimaal 10 jaar bewaard blijven voor ontroerend goed wat niet meer in bezit is en levenslang voor ontroerend goed of hypotheken die nog steeds in bezit zijn.
  • Notariële akten, diploma’s en contracten bewaar je een leven lang.
  • Polissen, zolang ze geldig zijn
  • Garantiebewijzen, zolang ze geldig zijn
  • Werknemers doen er verstandig aan om loonstroken en jaaropgaven die betrekking hebben op het opbouwen van rechten van bijvoorbeeld WW te bewaren.